till slut blev den såhär.

publicerat i Allmänt;

Varför skulle unga mammor vara sämre än andra mammor?

Jag är en ung och väldigt stolt mamma. Jag fick reda på att jag var gravid när jag var 16 år och fick Wiggo när jag var 17 år. Jag blir så irriterad på folk som tänker negativt om ung mammor och har den inställningen att vi aldrig kommer att kunna klara oss. Ja jag kan erkänna att jag var väldigt ung när jag fick Wiggo och jag tänkte självklart på hur ska jag klara mig? hur ska jag klara det ekonomiskt och jag måste ju faktiskt ha en utbildning, hur blir det med skolan? Jag har ju faktiskt ingenting! Jag hade inte planerat att jag skulle bli gravid i tidig ålder jag ville ha ett jobb först och en stabil ekonomi., men se 16år & gravid ! Jag mognade väldigt mycket under min graviditet och jag började verkligen tänka på vad jag tyckte var mest värt att slösa pengar eller spara mina pengar till mitt barn? självklart började jag spara och jobba. När Wiggo föddes så förändrades mitt liv helt jag blev en vuxen ansvarsfull 17 årig mamma det var det inte många som trodde om mig. Jag började tänka mer på framtiden, på min skola & utbildning för nu gällde det verkligen att göra det bästa man kunde i skolan för att få ett bra betyg &jag ska skaffa jobb direkt efter , nu hade jag ju inte bara mig själv att tänka på utan en liten kille också. Jag sommar jobbade första gången i hela mitt liv förra sommaren , jag har aldrig ens tänkt på att jobba men som sagt nu har jag ett ansvar .

Nu bor jag i en 2a tillsammans med Wiggo och jag är ensamstående. men jag klarar mig alldeles utmärkt! Wiggos pappa finns knappt i hans liv men huvudsaken är att jag ger den kärlek och trygghet han behöver.


Varför skulle en 17årig mamma vara sämre än en 30årig mamma?Jag ser faktiskt ingen skillnad med det. Vi kan ge kärlek och trygghet till våra barn precis lika bra som en 30årig mamma. Och varför skulle vi vara sämre på vårat jobb än dom? Vi har inte mindre erfarenheter bara för att vi är unga vi kan lära oss vi också och jag är nästan säker på att en 30årig mamma som får barn första gången inte heller kan precis allt. Men man lär sig! Ekonomin är nog de största problemet en människa tänker på när man blir ung mamma för jag tänkte på den jag också, men det beror helt på hur man lägger upp sin ekonomi för nu gäller det verkligen att planera och tänka på vad man lägger upp pengar på , hur mycket man kan slösa varje månad osv.


Folk anser att vi som är tonåringar och skaffar barn inte har levt klart våra liv. Nej vi kanske inte har upptäckt precis allt som en äldre person men det är väl inte så konstigt? De påstår att man inte kan resa, upptäcka världen , festa osv. Jag kan säga direkt att bara man planerar sina dagar så kan man göra precis allt det där folk påstår att man inte kan. Jag själv var utomlands med Wiggo förra året till och med två gånger och det gick alldeles utmärkt. Och festa ? jo det kan man göra men kanske inte alls lika ofta som man gjorde innan man blev gravid. Däremot tror jag faktiskt att vi ung mammor är bättre , tänk er när vi är någonstans runt 30 års ålder då är våra barn så pass stora att de kan klara av att göra vissa saker själv . När vi är 35 år börjar vi leva medans andra börjar skaffa barn!


Man är ingen dålig mamma för att man är ung, vi kan vi också!

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Anonym:

Bra inlägg. Intressant att läsa. Man måste ju faktiskt inte "leva livet" när man är ung, det kan man göra senare i livet om man får barn i tonåren. Hoppas du mår bra.

2:a kommentar, skriven , av Anonym:

Bra inlägg. Intressant att läsa. Man måste ju faktiskt inte "leva livet" när man är ung, det kan man göra senare i livet om man får barn i tonåren. Hoppas du mår bra.

3:e kommentar, skriven , av Jonas:

Intressant, håller med dig! Bara för att man är ung behöver det inte betyda att man är dum och inte kan klara sig. Jag är själv ung pappa och jag tror själv att jag har mer ork och energi att ge min Inez nu än om jag hade skaffat barn när jag var 30 år t.ex. + vill man verkligen vänta tills man är typ 35 och då upptäcka att man inte kan få barn pga man väntade för länge och bara tänkte på sin karriär och att få roa sig.

4:e kommentar, skriven , av alex:

Superbra skrivet Bea!

5:e kommentar, skriven , av malin:

Jag tycker du är jätte duktig och stark Bea :)

6:e kommentar, skriven , av Anonym:

alldeles rätt! hittade din blogg när jag titta runt lite. jag är 20 år. jag & min pojkvän är så sugen på en liten bebis. men vi har hela tiden sagt att vi vill vänta tills vi har en stabil ekonomi, m,m. men nu till min fråga, vad får man för pengar när man får barn? skulle vi klara oss med en bebis även fast ingen av oss har något jobb? vi vill ju vänta, men ändå inte. men jag är så rädd för det ekonomiska. verkligen tacksam för svar. kram nathalie

Kommentera inlägget här :